Opleidingen kampen vaak met dezelfde problemen: lesinnovatie, meer doen in minder tijd, stroomlijnen van feedback, normering van vaardigheden, leerlijnen doorvoeren: hoe doe je dat? In ieder geval niet door telkens zelf het wiel uit te vinden. Communicatiereeks deelt onderwijsexpertise in academische en communicatieve vaardigheden. Voor en door docenten.
De uitgeverij startte in 2012 met het boek 'Debatteren' in opdracht van TU Delft. Er was behoefte aan een beknopte en heldere methode die naast debatvaardigheden ook aandacht besteedde aan het analyseren en pareren van drogredenen. Een dergelijke methode bestond nog niet. Wat voor TU Delft gold, gold misschien ook voor andere opleidingen?​ Dat bleek inderdaad het geval. De Juridische Hogeschool Avans-Fontys zocht een manier om effectiever en efficiënter feedback te geven op taalfouten. Zodanig dat studenten zich niet met een kluitje in het riet gestuurd voelen met alleen maar een rode streep door een zin. Het resulteerde in het boek Schrijfdelicten: een analyse- en feedbackinstrument om met behulp van taalsleutels fouten op te sporen en te verbeteren. Inmiddels wordt deze methode succesvol gebruikt aan Avans-Fontys en HAN HBO-Rechten.
Een ander succesvol experiment is het boek Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet? Het presentatieonderwijs kende tot voor kort geen methode die op onderzoek was gebaseerd. Hoog tijd om daar verandering in aan te brengen. Bovendien gaat presentatieonderwijs meestal om productgericht onderwijs (de presentatie) en niet zozeer om de context, terwijl die ook een rol speelt in het overtuigingsproces. Soms is het namelijk helemaal niet handig om een presentatie te geven. Tot slot blijken veel bekende adviezen ('start prikkelend, maak je doel duidelijk') allesbehalve handig om je doel te bereiken. Inmiddels wordt deze methode succesvol gebruikt aan TU Delft en de opleiding Nederlands van Universiteit Leiden.
Uitgever (en docent) Josje Kuenen helpt docenten en opleidingen lesmethodes te ontwikkelen waarmee je bereikt wat je voor ogen had (volgens de intended learning outcomes van Biggs).​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​